Diese Seite mit anderen teilen ...

Informationen zum Thema:
Forum:
js-groningen
Beiträge im Thema:
25
Erster Beitrag:
vor 13 Jahren, 6 Monaten
Letzter Beitrag:
vor 13 Jahren, 6 Monaten
Beteiligte Autoren:
Ritske, Daan, Sjoerd, Michiel, richard, Annie, huub, Suzanne, Michiel met een i, johan, Peter

Vliegverkeer

Startbeitrag von Ritske am 03.12.2004 12:43

Bijna alle politieke jongerenorganisaties (behalve jf) hebben een persbericht ondertekend waarin wordt gesteld dat vliegen in de europese unie duurder moet worden. Vanuit milieu overwegingen natuurlijk een begrijpelijk standpunt, maar er valt op zich ook wel iets te zeggen voor goedkope vluchten.

De EU geeft jaarlijks veel geld uit aan het stimuleren van europese integratie door o.a. uitwisselingen (socrates/erasmus e.d.) van jongeren te subsidieren. Doordat er sinds enkele jaren ook veel low-budget aanbieders zijn voor vliegreizen (veelal binnen de eu) komt voor veel mensen ook een kennismaking met Italie of Tsjechie binnen bereik.

Mijn stelling is dus dat de EU blij zou moeten zijn met dit 'gratis' stimuleren van de europese integratie. Wellicht kan de EU zelfs subsudie geven zodat 'trees for travel' voor dit soort vluchten mogelijk wordt zonder dat de tickets duurder worden.

Antworten:

Wat Ritske voorstelt lijkt me nogal overdreven. Subsidie geven (want dat is de huidige praktijk!) aan al het vliegverkeer, om een paar jongeren met elkaar te laten kennismaken. Helaas ben ik nogal slecht in metaforen, maar er moet toch iets leuks te verzinnen zijn... (een kudde koeien voeden en grootbrengen om 1 biefstuk te verkrijgen?)
Nee, als je dan toch de europese integratie wilt verbeteren dmv goedkope vluchten, vind dan een soort OV-jaarkaart-systeem voor vliegreizen uit

von johan - am 04.12.2004 00:01
Nou ik stel dus juist dat de EU helemaal niets hoeft te doen (dus geen subsidie, maar ook geen heffing). Maar als je dan toch (vanuit milieuoogpunt) problemen hebt met het vliegverkeer zorg dan dat je subsidie geeft op het planten van bomen (trees for travel) in plaats van de brandstof extra te belasten.

Ritske

von Ritske - am 04.12.2004 14:03
Ik ben het met het persbericht eens. Ik vind het belachelijk dat vliegen zo goedkoop is. Ik denk dat het juist gestimuleerd moet worden om eens de trein te pakken naar Londen, Berlijn of Parijs. Ik denk niet dat duurdere tickets de integratie verminderen. Ik denk dat misschien voor studenten oid een goedkoper systeem binnen de EU moet worden gehandhaafd. Ik weet dat je in Zweden als jongere veel goedkoper kunt vliegen dan als volwassene. Ik denk dat dit beter is dan geen belasting op kerosine blijven heffen.

von Annie - am 04.12.2004 17:34
Ik denk dat het een stuk handiger is om de trein een stuk goedkoper te maken. Als jongere uit Nederland kun je net zo goed naar Tsjechie of Italie met de trein. Voor zo'n korte afstand is het echt belachelijk dat je dan met het vliegtuig zou gaan. Alleen tijdens de tijd die je kwijt bent met incheken kan je al tientallen zo niet honderen kilometers met de trein reisen. Bovendien zie je dan nog wat van het land. En de boot is ook een prachtig vervoermiddel. Het is toch een stuk aangenamer om lekker op de boot naar of van Engeland of Zweden te reizen, inplaats van in zo'n krappe vliegtuigstoel waar je je benen bijna niet kwijt kunt. En zowel op de boot als in de trein is het mogelijk om contact te maken met andere mensen, zodat je al tijdens je reis kunt beginnen met het leggen van de felbegeerde internationale contacten!

von Sjoerd - am 04.12.2004 22:18
Nou, als we dan toch subsidiëren, steek dan geld in.... jawel, de snelle treinverbindingen! Naar het zuiden toe de TGV, naar het oosten toe de MZB. (refrein erbij en je hebt een lied) Dan kan je snel reizen binnen Europa zonder te vliegen, en dan heb je alsnog de Europese integratie.

von Daan - am 05.12.2004 09:22
Hoi mensen,

Het klinkt mij nog niet overtuigend in de oren.

1 - Waarom moeten alleen jongeren korting krijgen? Mogen ouderen niet integreren???

2 - Wat betreft die trein: op dit moment is de trein naar veel plaatsen nog veel te langzaam (alleen amsterdam-parijs kan enigzins concureren). Maar wellicht is het dan een idee om eerst dat Europese Netwerk van HSL's aan te leggen (en dan moeten er wat mij betreft evenveel verbindingen zijn als nu door de lucht). Kunnen we misschien op dat moment de subsidies alsnog afschaffen.

3 - De een wil met de boot, de ander vind het juist heerlijk zo'n krappe vliegtuigstoel.

Bovendien: wat is nu helemaal het probleem? Als je zorgt dat de vervuiling die door vliegtuigen wordt veroorzaakt ongedaan gemaakt wordt. (bijvoorbeeld door het planten van bomen) dan zie ik geen beletsel meer voor goedkope vluchten.


Groeten,
ritske

von Ritske - am 05.12.2004 10:47
Jongeren vormen de toekomst. Als zij nu integreren, heb je later een geïntergreerd Europa. Bovendien hebben mensen van boven de 25 vaak meer geld en kunnen dus makkelijker de vliegtickets betalen. Daarom vind ik dat er speciale korting op tickets voor jongeren moet komen en dat er gewoon belasting op kerosine geheven moet worden.

von Annie - am 05.12.2004 11:08
Bomenplanten is echt zo'n halfzachte milieufreak niet-oplossing...
Hoeveel bomen denk je dat er nodig zijn om de luchtvervuiling ongedaan te maken? Weet je hoe langzaam een boom groeit? Denk je nu echt dat dat helpt? Zo ja kom maar met bewijzen!

von Sjoerd - am 05.12.2004 12:50
Hoi Sjoerd,

Hierbij je gevraagde bewijs. Dit is een citaatje van de website van Trees for travel (www.treesfortravel.nl):

"Met de opbrengsten financiert Trees for Travel de aanleg en het behoud van bos, minimaal zoveel als nodig is om binnen een jaar alle uitgestoten broeikasgassen ten behoeve van uw vliegreis(-zen) te compenseren."

Groeten,
Ritske

von Ritske - am 05.12.2004 15:17
Ja maar wat nu als Trees for Travel een idee is van vliegtuigmaatschappijen als manier om de mensen hun schuldgevoelens af te kopen?

von Daan - am 05.12.2004 16:38
so what????

Richard

Ristke...toch nog iemand met hersens bij de JS.. :-)

von richard - am 05.12.2004 17:09
hmm. ik doe niet aan complottheorie

von Ritske - am 05.12.2004 17:13
Nou, eerlijk is eerlijk, dan kan je het toch lastig als bewijs beschouwen.

von Daan - am 05.12.2004 17:48
Ritske, vliegtuigen produceren meer milieuvervuiling dan alleen broeikasgassen. Verder vind ik de website van Trees for Travel zelf nou niet echt een betrouwbare bron. Het is echt een illusie om te denken dat door het planten van wat bomen het probleem van milieuvervuiling door vliegtuigen wordt opgelost. Overigens kappen we aan de andere kant van de wereld het regenwoud doodleuk om, maar dat terzijde.

von Michiel - am 05.12.2004 17:59
Bedankt Michel!

von Sjoerd - am 05.12.2004 21:27
Michiel is de naam :)

von Michiel - am 05.12.2004 21:48
Hoi mensen,

Nog maar een citaatje van www.treesfortravel.nl: "Trees for Travel is een zelfstandige, particuliere stichting, en opgericht door Natour Stichting." Overigens staat er ook een telefoonnummer op de website, dus als je ze niet vertrouwd: gewoon even bellen zou ik zeggen.

Michiel heeft gelijk dat CO2 niet de enige uitstoot is. Vanwege het feit dat vrijwel alle milieu-organisaties in de eerste plaats op het CO2 aspect focussen ga ik er voorlopig echter wel even van uit dat deze vorm van vervuiling de belangrijkste is. Bovendien kan die andere uitstoot ook worden opgelost of gecompenseerd. Wellicht is er een milieukundige op het forum die daar iets meer over kan vertellen?! Overigens ben ik tegen het kappen van het regenwoud.

Groeten,
ritske

von Ritske - am 06.12.2004 00:13
Ik denk dat bijvoorbeeld vogels die worden vermalen in vliegtuigmotoren niet echt te compenseren zijn. Verder denk ik dat nog niet eens alle vormen van milieuvervuiling door vliegtuigen bekend zijn. 50 jaar geleden wist ook niemand dat roken ongezond was. Ik ben natuurlijk ook maar een leek op dit gebied, maar de beste oplossing lijkt me om het vliegverkeer zoveel mogelijk binnen de perken proberen te houden. Hoe minder, hoe beter. En superlage prijzen dragen daar absoluut niet aan bij.

von Michiel met een i - am 06.12.2004 14:52

Re: Vliegverkeer + extra oplossing

Nu was ik laatst in de suikerbietenfabriek.. En raad eens wat veel beter dan het regenwoud de luchtvervuiling verminderd? Juist ja...suikerbieten! Dus mijn voorstel: velden suikerbieten aanleggen (en vliegtickets veel goedkoper maken natuurlijk!).

Richard

von richard - am 07.12.2004 10:46
Het is inderdaad wat sneu voor de betreffende vogeltjes, maar qua aantal vogels valt dat prima te compenseren.

Waar het om gaat is de vraag bij hoeveel milieuvervuiling wil je het vliegverkeer (en daarmee ook de positieve effecten van dat vliegverkeer zoals integratie) beperken. Ik denk dat als het mogelijk is om de milieu-overlast (bijna) helemaal te compenseren dat je dan nog eens goed moet kijken of de milieuvervuiling in verhouding staat met de voordelen.

Groeten,
ritske

von Ritske - am 07.12.2004 10:52
wat ik bedoel is dat we nu enorme belasting heffen op elk ander vervoer dan vliegvervoer. Een soort subsidie voor het vliegverkeer dus.

von Peter - am 07.12.2004 16:48
Ik heb net een reisje londen geboekt samen met mijn moeder,
we gaan lekker vliegen voor in totaal nog geen 100€
de goedkoopste oplossing, en ach we rijden geen auto dus het mag ook wel een keer............

Maar goed het is gewoon goedkoop,
voor 13€p.p heen en 21€p.p terug...
tja daar kun je nog niet eens voor met de trein naar schiphol!

von Suzanne - am 07.12.2004 17:14
Beste Pehan en/of Joter,

Wat is je punt? Een vliegtuig heeft toch ook een toegevoegde waarde boven de auto en de trein (niet alleen het argument van de integratie, maar ook op andere punten)? Dus waarom zou je die vorm van vervoer dan niet aantrekkelijk maken? Het enige tegenargument is dat vliegen slecht voor het milieu is. Maar dan zeg ik dus: als je er nu voor kunt zorgen dat je de milieuvervuiling compenseerd, dan moet je die vliegtuigen lekker laten vliegen.

Bovendien gaat de (overigens bijzonder mooie) metafoor van de koeien niet helemaal op volgens mij: het vliegverkeer levert genoeg biefstukken op (meer dan zoals je suggereert een paar jongeren die een uitwisseling meemaken) om die kudde groot te brengen.

Groeten,
ritske

von Ritske - am 07.12.2004 18:35
Precies!

en als alles zo meezit ga ik voor 38 eurootjes naar Istanbul. Maar ik weet niet of hier dan ook de stelling opgaat dat je binnen Europa met de trein moet reizen, want voor sommigen behoort Istanbul (of in ieder geval Turkije) niet tot Europa. Hmmmm, lastig...

von huub - am 09.12.2004 10:37
Zur Information:
MySnip.de hat keinen Einfluss auf die Inhalte der Beiträge. Bitte kontaktieren Sie den Administrator des Forums bei Problemen oder Löschforderungen über die Kontaktseite.
Falls die Kontaktaufnahme mit dem Administrator des Forums fehlschlägt, kontaktieren Sie uns bitte über die in unserem Impressum angegebenen Daten.